In ultimii ani terapia schemelor si-a demonstrat eficienta in cazul dificultatilor psihice intampinate de adulti. Dar pot fi luate anumite masuri preventive, inainte ca „raul sa se produca ? Poate fi transpusa aceasta forma de terapie in lucrul cu copiii si adolescentii? In aceasta carte autorii demonstreaza cum se poate realiza acest lucru. Perspectiva dinamica asupra dezvoltarii, specifica terapiei centrate pe scheme, este integrata in terapia comportamentala a tulburarilor psihice si este extinsa si catre un orizont sistemic, bazat pe privirea asupra interactiunilor din cadrul familiei. Autorii reusesc sa ilustreze modul in care pot fi acoperite toate fazele dezvoltarii, de la nastere si pana la inceperea vietii adulte si sa acorde o forma de „asistenta primara pentru dezvoltare . Este prezentat si modul in care parintii sunt implicati in terapie, consilierea parintilor reprezentand cea mai importanta strategie de preventie primara a tulburarilor psihice, proces care ofera posibilitatea evitarii „reparentajului ulterior cu ajutorul terapeutilor. Psihologii si psihoterapeutii vor gasi in aceasta lucrare o introducere completa si accesibila in terapia schemelor aplicata pentru copii si adolescenti. Christof Loose este psiholog clinician si psihoterapeut specializat in lucrul cu copii si adolescenti, isi desfasoara activitatea in Dusseldorf, in cabinetul sau individual si este cercetator asociat la Universitatea Heinrich Heine, Departamentul de Psihologie clinica. Peter Graaf este psihoterapeut specializat in psihoterapia copilului si adolescentului. Gerhard Zarbock este psiholog clinician si psihoterapeut specializat in terapia schemelor, terapie cognitiv-comportamentala si terapie dialectic comportamentala. Pentru copii, notiunea de „schema este adesea prea abstracta. Terapeutii nu trebuie sa discute neaparat schemele cu pacientii lor, intrucat ele sunt mai putin descriptive si prea cognitive. Insa psihoterapeutii ar trebui sa aiba in minte schemele care activeaza modurile, precum si nevoile fundamentale frustrate, pentru a putea coordona procesul terapeutic. Uneori, chiar si unii copii de varsta scolara mica reusesc sa-si descrie comportamentul si trairile cu ajutorul modurilor. In fond, este vorba doar despre un cuvant ce trebuie invatat: mod = stare. Prin achizitionarea acestui cuvant nou, este deschis drumul spre procesul de a intra in armonie cu propria persoana. Autorii Plansetele fiului ei au activat in doamna K. modul Copilului Vulnerabil („El se simte singur pentru ca nu sunt cu el ) si astfel a devenit evident faptul ca doamna K. era afectata de schema Abandonului. Din cauza unei boli respiratorii, ea a trebuit sa suporte, pe vremea cand era copil, o internare in spital de mai multe luni de zile, fara sa aiba sprijinul unei figuri de atasament, intrucat la acea vreme nu se obisnuia internarea unui parinte impreuna cu copilul. Pacienta isi aminteste cum se uita dupa mama ei care se indrepta spre parcare, simtindu-se singura si parasita. Atunci cand ea presupunea seara ca fiul ei nu se poate separa de ea, de fapt, doamna K. isi satisfacea siesi propriile nevoi infantile de apropiere. Autorii Cuprins Prefata Cuvant introductiv 1. Fundamentele aplicarii terapiei schemelor la copii si adolescenti (Gerhard Zarbock • Christof Loose • Peter Graaf) 1.1 Aspecte specifice psihologiei dezvoltarii in terapia schemelor 1.1.1 Modelul factorilor de risc si al factorilor de protectie 1.1.2 Modelul sarcinilor de dezvoltare 1.1.3 Modelul dimensiunilor temperamentale si al tipurilor de temperament 1.2 Modelul terapiei centrate pe scheme 1.2.1 Modelul frustrarii nevoilor fundamentale 1.2.2 Reactii de coping din perspectiva terapiei schemelor 1.2.3 Schemele, ca rezultat al invatarii in urma unor situatii psihosociale relevante si deosebit de intense din punct de vedere emotional 1.2.4 Schemele, comportamentul parental, convingerile cognitive si stilurile de coping 1.2.5 Conceptul de „mod 1.2.6 Modelul tranzactional centrat pe scheme sau pe moduri 1.3 Conceptul de „mod in terapia schemelor aplicata copiilor si adolescentilor 1.3.1 Numirea modurilor in cazul copiilor si al adolescentilor 1.3.2 Formarea modurilor de coping in cazul copiilor si al adolescentilor 1.3.3 Gestionarea modurilor de coping in cazul copiilor si al adolescentilor 1.3.4 Relatia dintre scheme si moduri 1.4 Particularitati specifice etapelor de varsta in terapia schemelor 1.4.1 Perioada sugarului si a copilului mic: 0–3 ani 1.4.2 Perioada copilului prescolar: 4–6 ani 1.4.3 Perioada cuprinsa intre inceperea scolii si preadolescenta: 6–10/11 ani 1.4.4 Perioada adolescentei: 11–16 ani 1.4.5 Perioada adolescentei tarzii si a tanarului adult: 17–23 ani 1.5 Abordari terapeutice in cadrul terapiei schemelor 1.5.1 Indicatii si contraindicatii cu privire la folosirea terapiei schemelor 1.5.2 Aspecte, caracteristici si obiective centrale in terapia schemelor 2. Terapia schemelor in stadiile de sugar si copil mic (Katharina Armour • Sophie Kröger • Gerhard Zarbock) 2.1 Teme, sarcini de dezvoltare, crize potentiale specifice etapei de varsta, conflicte si traume ale tinerei familii din perspectiva terapiei schemelor 2.1.1 Sarcini de dezvoltare ale parintilor si ale copilului 2.1.2 Gestionarea sarcinilor si interactiunea 2.1.3 De unde provine „neputinta-de-a-reactiona-corect- unul-fata-de-celalalt ? Explicatii din punctul de vedere al terapiei schemelor 2.2 Perspectiva terapiei schemelor cu privire la barbatul in rol de tata 2.3 Concepte specifice terapiei schemelor cu privire la diagnostic, psihoeducatie si terapia tulburarilor de autoreglare 2.3.1 Stabilirea diagnosticului la nivelul simptomatologiei copilului 2.3.2 Explorarea stresului parental 2.3.3 Stabilirea diagnosticului in cadrul interactiunii parinte-copil 2.3.4 Metode observationale si instrumente folosite pentru autodescriere si descrierea celorlalti 2.3.5 Rezumat cu privire la stabilirea diagnosticului la nivelul apartinatorilor 2.3.6 Obiective si terapie 2.4 Terapia propriu‑zisa a schemelor: strategii terapeutice, tehnici specifice etapei de varsta 2.4.1 Reflectii pe marginea tulburarilor si sugestii cu privire la tulburari specifice si la maniera de abordare 2.4.2 Metode de interventie caracteristice terapiei comportamentale clasice folosite in cadrul terapiei schemelor 2.4.3 Terapia de cuplu si consideratii sistemice specifice terapiei schemelor 2.5 Privire de ansamblu 3. Terapia schemelor in cazul copilului prescolar (Christof Loose • Peter Graaf • Katharina Armour) 3.1 Sarcini si teme de dezvoltare specifice varstei, crize potentiale, conflicte si traume din perspectiva terapiei schemelor 3.1.1 Sarcini si teme de dezvoltare specifice etapei de varsta 3.1.2 Crize potentiale, conflicte si traume 3.2 Concepte specifice terapiei schemelor cu privire la diagnostic, psihoeducatie si terapie 3.2.1 Interviul cu copiii prescolari 3.2.2 Diverse planuri importante de diagnostic 3.2.3 Psihoeducatia 3.3 Terapia schemelor — ghid practic: forma relatiei terapeutice, potrivita in raport cu varsta 3.3.1 Universul modurilor in cazul unui copil prescolar 3.3.2 Utilizarea marionetelor pentru degete si maini 3.3.3 Terapia prin joc centrata pe moduri si orientata spre nevoi 3.3.4 Protocolul de joc orientat spre moduri si nevoi 3.4 Studiu de caz: Chiara, rezultate diagnostice si procedeul terapeutic 3.5 Concluzie generala cu privire la terapia schemelor in cazul copilului prescolar 4. Terapia schemelor pentru copilul scolar (Peter Graaf • Christof Loose) 4.1 Sarcini de dezvoltare si conflicte specifice varstei 4.1.1 Sarcini de dezvoltare si crize potentiale 4.1.2 Competente in vederea gestionarii sarcinilor de dezvoltare 4.1.3 Efectele capacitatilor restranse si ale dinamicii de grup constrangatoare asupra formarii schemelor 4.1.4 Efectele lipsei de resurse externe 4.2 Concepte specifice diagnosticului in terapia schemelor 4.2.1 Diverse niveluri de diagnostic 4.2.2 Cadrul si tehnicile diagnostice 4.3 Terapia schemelor — ghid practic: formarea adecvata in raport cu varsta a relatiei terapeutice, strategii terapeutice, tehnici specifice varstei 4.4 Concluzie 5. Terapia schemelor in cazul adolescentilor (Christof Loose • Peter Graaf) 5.1 Sarcini si teme de dezvoltare specifice varstei, crize potentiale si conflicte, traume in perioada adolescentei si efectele dezvoltarii cognitive 5.1.1 Sarcini si teme de dezvoltare specifice etapei de varsta 5.1.2 Crize potentiale, conflicte si traume 5.1.3 Dezvoltarea cognitiva si intelegerea emotiilor 5.2 Concepte specifice terapiei schemelor cu privire la diagnostic, psihoeducatie si terapie 5.2.1 Diverse planuri (niveluri) importante de diagnostic 5.2.2 Psihoeducatia 5.3 Terapia schemelor — ghid practic: formarea adecvata in raport cu varsta a relatiei terapeutice 5.4 Concluzie 6. Terapia schemelor in cazul adultilor tineri (Christine Zens • Silka Hagena) 6.1 Sarcini si teme de dezvoltare specifice varstei, crize potentiale si conflicte, traume din perspectiva terapiei schemelor 6.1.1 Sarcini si teme de dezvoltare specifice varstei, in cazul tinerilor adulti 6.1.2 Crize potentiale, conflicte si traume din perspectiva terapiei schemelor 6.2 Concepte specifice terapiei schemelor cu privire la diagnostic, psihoeducatie si terapie pentru cele mai frecvente tablouri clinice 6.2.1 Indicatii, contraindicatii si diagnostic 6.2.2 Psihoeducatia 6.3 Terapia schemelor — ghid practic: strategii terapeutice, formarea adecvata in raport cu varsta a relatiei terapeutice si tehnici potrivite varstei 6.3.1 Conceptualizarea de caz si planul de tratament 6.3.2 Relatia terapeutica 6.3.3 Tehnici specifice terapiei schemelor si adecvate varstei, in cazul tinerilor adulti 6.4 Concluzie 7. Tehnici si metode de interventie in terapia cu copii (Peter Graaf • Christof Loose) 7.1 Cateva remarci preliminare cu privire la motivatia copiilor si adolescentilor pentru a urma o terapie 7.2 Abordarea centrata pe moduri: elemente fundamentale si materiale de lucru 7.3 Relatia terapeutica, o trasatura esentiala in terapia schemelor (In colaborare cu Petra Baumann‑Frankenberger) 7.3.1 Dezvoltarea relatiei terapeutice cu pacientul 7.3.2 Dezvoltarea relatiei terapeutice cu figurile parentale de atasament 7.4 Confruntarea empatica 7.5 Terapia prin joc centrata pe moduri 7.6 Lucrul cu povestile din perspectiva terapiei schemelor 7.7 Psihoeducatia 7.7.1 Materiale de lucru folosite pentru psihoeducatie 7.7.2 Psihoeducatia pe categorii de varsta 7.7.3 Principalele etape in psihoeducatia copiilor 7.7.4 Metafore pentru ilustrarea schemelor si a modurilor 7.8 Folosirea desenelor si a materialului creativ in cadrul abordarii 11centrate pe scheme si moduri 7.8.1 Tehnici traditionale in lucrul cu imagini si desene 7.8.2 Folosirea desenelor si a materialului creativ in cadrul abordarii centrate pe scheme si moduri 7.9 Tehnica dialogului cu ajutorul scaunelor 7.10 Folosirea marionetelor (pentru maini si pentru degete) si a altor figurine in cadrul abordarii centrate pe moduri 7.11 Construirea „Casei Interne 7.11.1 Nivelul modurilor 7.11.2 Nivelul experiential 7.11.3 Nivelul schemelor 7.11.4 Jocul experiential cu moduri si scheme 7.12 Tehnici de imagerie ghidata 7.12.1 Contraindicatii si experiente negative cu exercitiile de imagerie ghidata 7.12.2 Cerinte in cazul exercitiilor de imagerie 7.12.3 Tehnica rescrierii, prin imagerie, a experientelor trecute 7.13 Cardurile mnemotehnice si jurnalul 7.14 Teme pentru acasa 7.15 Rezumat si recomandari cu privire la combinarea mai multor tehnici 8. Tehnici si practici in lucrul cu parintii (Peter Graaf) 8.1 Incadrarea lucrului cu parintii din perspectiva terapiei schemelor 8.1.1 Delimitari conceptuale: consiliere comportamentala, pedagogia schemelor si coaching centrat pe scheme 8.1.2 Elemente de coaching centrat pe scheme 8.1.3 Educarea si consilierea parintilor din perspectiva terapiei schemelor 8.2 Dezvoltari si perspective in cazul terapiei sistemice centrate pe scheme 8.2.1 Observatii preliminare cu privire la perspectiva sistemica asupra schemelor 8.2.2 Limitele sistemelor si ale subsistemelor 8.2.3 Atribuirea de roluri si inducerea de roluri 8.2.4 Regulile sistemului 8.2.5 Functiile 8.2.6 Cercul vicios al tranzactiilor disfunctionale si escaladarea modurilor 8.2.7 Resursele 8.3 Constelatiile de moduri si activarea modurilor in sistem 8.3.1 Rolul deosebit al modurilor interne parentale in cazul parintilor 8.3.2 Evitarea modurilor in cazul parintilor — aparari disfunctionale impotriva modurilor parentale negative 8.4 Rolul terapeutului fata de parinti: relatia terapeutica formata la intersectia dintre consiliere, coaching, indrumare si terapie 8.5 Diagnosticul schemelor si modurilor parintilor 8.6 Psihoeducatia cu ajutorul textelor (formulari ajutatoare) si al desenelor 8.7 Interventii asupra schemelor si modurilor in lucrul cu parintii 8.7.1 Sentimente de vinovatie in lucrul cu parintii 8.7.2 Tehnici si metode la nivel cognitiv 8.7.3 Tehnici si metode la nivel emotional 8.7.4 Tehnici si metode la nivel comportamental 8.8 Studiu de caz: „Ron . Ilustrarea diverselor tehnici de interventie 8.9 Rezumat 9. Terapia schemelor si plata prin sistemul de asigurari medicale (cazul Germaniei) (Christof Loose • Petra Baumann‑Frankenberger • Gerhard Zarbock) 9.1 Informatii cu privire la simptomatologia relatata in mod spontan de catre pacient si cea discutata de catre terapeut 9.2 Istoricul de viata al pacientului si anamneza bolii 9.3 Starea psihica in momentul completarii cererii 9.4 Concluziile examinarii somatice 9.5 Analiza comportamentului si a stilului de atasament 9.6 Diagnosticul 9.7 Obiectivele terapiei si prognosticul 9.8 Planul de tratament, cu includerea tehnicilor specifice terapiei schemelor 9.9 Concluzie 10. Terapia schemelor pentru copii si adolescenti — nasterea unui nou concept (Christof Loose • Petra Baumann‑Frankenberger) 10.1 Grupuri de lucru nationale si internationale in terapia schemelor pentru copii si adolescenti 10.2 Programe de formare continua in terapia schemelor pentru copii si adolescenti 10.3 Terapia schemelor in cadrul programelor de formare si formare continua a psihoterapeutilor pentru copii si adolescenti 10.3.1 Terapia schemelor in dezvoltarea personala a terapeutilor aflati in programul de formare in psihoterapia cu copii si adolescenti 10.3.2 Terapia schemelor in supervizarea psihoterapeutica
Terapia schemelor pentru copii si adolescenti
62 lei
Colecția de Psihologia copilului conține cele mai recente apariții de la editura Trei, la un preț avantajos pentru Terapia schemelor pentru copii si adolescenti